WNIOSEK/PROGRAM
Jeśli chcesz intencjonalnie szukać zabytków lub po prostu
chcesz mieć święty spokój i nie oglądać się wciąż za siebie podczas poszukiwań
innych rzeczy, złóż wniosek na poszukiwanie zabytków.
Pełna dokumentacja na poszukiwania składa się z wniosku i
załączników takich jak: program poszukiwań, mapa, zgody właścicieli lub
zarządców nieruchomości, a także dowód
opłaty skarbowej.
ZGODA
W pierwszej
kolejności musisz załatwić zgodę pisemną właściciela lub zarządcy terenu.
Określa to następujący przepis, który pomożemy Ci zrozumieć:
1.
dokument potwierdzający posiadanie przez
wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości, uprawniającego do
występowania z tym wnioskiem, a w przypadku, gdy z wnioskiem występuje podmiot
zamierzający prowadzić te poszukiwania, zgodę właściciela lub posiadacza
nieruchomości na ich prowadzenie albo oświadczenie, że właściciel lub posiadacz
tej zgody nie udzielił.
Ten przepis to przepis uniwersalny dla
wszystkich działań wokół zabytków, na które według art.36 ust 1 ustawy należy
mieć zgodę konserwatora zabytków. Z reguły o takie pozwolenia np. konserwację
itp. występują właściciele, czy zarządcy tych zabytków więc wtedy przedstawiają
dokument, który ich do tego uprawnia. W naszym przypadku najczęściej
występujemy o poszukiwania na terenach których nie jesteśmy właścicielami,
jesteśmy podmiotem, który zamierza prowadzić poszukiwania i musimy przedstawić zgodę właściciela lub
zarządcy i tylko tyle urząd może od nas wymagać. W żadnym razie nie może od nas
wymagać dostarczania numerów ksiąg wieczystych i innych dokumentów
potwierdzających prawo do dysponowania nieruchomością typu, odpisy z ksiąg
wieczystych i inne. Niestety w wielu sytuacjach urzędy lekceważyły przepisy. W
razie takich problemów wejdź w temat MAMY PROBLEM- URZĘDY.
Zgoda taka musi zawierać informację do jakich działań Cię ona upoważnia, imię, nazwisko, adres zamieszkania osoby, której wydano zgodę ( lub dane stowarzyszenia jeśli to organizacja będzie wnioskodawcą), dane ewidencyjne działki ( nr ew., obręb, gmina, powiat), data do jakiej obowiązuje zgoda( jeśli jest na czas nieokreślony to niech to będzie napisane), na koniec musi być podane imię i nazwisko a także podpis i dane adresowe właściciela, zarządcy. Jeśli nieruchomość ma kilku właścicieli najczęściej współmałżonka to wtedy on też musi zostać wpisany i potwierdzić zgodę własnym podpisem.
Przykład takiej zgody do pobrania - (druk wypełniony) ( druk czysty)
·
Wydrukuj sobie więcej czystych formularzy i miej
ze sobą gdy włóczysz się po wiejskich polach. Zawsze możesz spotkać jakiegoś
kolejnego gospodarza, który również wyda Ci taką zgodę.
·
W przypadku poszukiwań w lesie musisz uzyskać
zgodę właściwego nadleśnictwa. Jak wygląda taka procedura dowiesz się w temacie
LASY PAŃSTWOWE.
· W przypadku gdy chcesz poszukiwać na terenach należących do urzędu miasta, gminy, szukaj na ich stronach Wydziałów Nieruchomości i gotowych wniosków np. na nieodpłatne użyczenie gruntów. Jeśli nie mają takiej gotowej opcji, przygotuj ją na podstawie wzoru poniżej.
Przykład- Urząd Miasta w Bielsku Białej/ Wydział
Nieruchomości - (druk tutaj)
· Gdy uprawiasz poszukiwania wodno- plażowe przeczytaj dodatkowo temat WODA I PLAŻE
WNIOSEK
Aktualne druki wniosków a także pełne dane teleadresowe wszystkich urzędów znajdziesz w następnym temacie URZĘDY/ADRESY
Opisujemy, co wniosek o wydanie pozwolenia na poszukiwanie zabytków zgodnie z § 10 Rozporządzenia Ministra Kultury musi zawierać, z omówieniem poszczególnych punktów.
2. imię, nazwisko i adres lub nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
Wnioskodawca
to osoba, która składa wniosek i podpisuje wniosek. Wnioskodawca nie musi być
tą samą osoba, którą wyznaczymy na
kierownika poszukiwań. Jeśli wnioskodawcą jest stowarzyszenie lub inna
organizacja, podpis pod wnioskiem składa przedstawiciel organizacji zgodnie ze
statutem lub regulaminem.( Inną osobą składającą w imieniu wnioskodawcy wniosek
może być pełnomocnik ale musi to być pełnomocnictwo potwierdzone opłatą
skarbową- rzadko kiedy z tej opcji korzystamy).
3. wskazanie miejsca poszukiwania zabytków z określeniem współrzędnych geodezyjnych lub geograficznych z dokładnością do jednej setnej sekundy dla punktów załamań obszaru poszukiwań lub nazwę albo numer obrębu ewidencyjnego z numerami działek ewidencyjnych, a w odniesieniu do polskich obszarów morskich, współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych naniesionych na morską mapę nawigacyjną;
W tym przypadku mamy możliwość wyboru, czy
podamy współrzędne czy numery ewidencyjne działek. Najczęściej wybieramy dane
ewidencyjne działki. Wnioskowane tereny nie muszą leżeć obok siebie, mogą się
znajdować od siebie w dużym oddaleniu, w sąsiedniej miejscowości, gminie, ważne
żeby podlegały pod jeden Urząd. Na wniosku wypisujemy miejscowość, gminę, obręb
i nr ew. działki. Informacje takie znajdziesz w Geoportalu, możesz to sprawdzić
w każdej chwili rozmawiając z właścicielem nieruchomości, on może nie pamiętać w danym momencie ani obrębu ani
nawet nr działki. Jak znaleźć takie ewidencyjne
informacje w Geoportalu znajdziesz w temacie MAPY.
Nie ma też znaczenia, że właścicielami działek
są różne osoby lub instytucje oraz obszar poszukiwań jest zróżnicowany. Możesz
złożyć jeden wniosek na kilka prywatnych działek rolnych i np. oddziały leśne
Lasów Państwowych, czy tereny gminne.
4. imię, nazwisko i adres osoby kierującej poszukiwaniami zabytków albo samodzielnie prowadzącej te poszukiwania;
Tu sprawa jest oczywista. Jak
napisaliśmy wcześniej wnioskodawca i kierujący poszukiwaniami to mogą być dwie
różne osoby. Nie pisz na wszelki wypadek, że będziesz samodzielnie prowadził
poszukiwania, wykreśl to najlepiej z druku wniosku, ponieważ nie będziesz mógł
później zaprosić innych osób do poszukiwań. Pamiętaj , że do wniosku
możesz też od razu dopisać osoby z
którymi chcesz poszukiwać, a możesz ro zrobić później w każdej chwili, tylko
wtedy za każdym razem o zmieniającym się składzie osobowym musisz powiadomić
konserwatora na dwa dni przed wyjściem w teren z tymi osobami.
Takich powiadomień dokonuje się pisemnie ( nie można przez telefon), za pomocą zwykłej poczty elektronicznej urzędu, podając przy tym numer pozwolenia , którego dotyczy, lub za pomocą faksu.
Nie ma obowiązku zgłaszania przez e-PUAP!
5.
uzasadnienie wniosku.
Krótki opis,
dlaczego chcesz poszukiwać. Element według nas zbędny ale niestety wymagany
przepisami. Wystarczy jak napiszesz to, co potem i tak powtórzysz jeszcze w
programie poszukiwań.
Np: „Zamierzam
prowadzić pooszukiwania ukrytych i porzuconych, zabytków w tym zabytków
archeologicznych na terenie nieruchomości wyszczególnionych we wniosku, w
terminie od - do (podać daty). Swój wniosek uzasadniam tym , że lubię poznawać
w aktywny sposób historię, a pozyskane w trakcie poszukiwań przedmioty mogą dostarczyć nowych i ciekawych informacji
o dawnych mieszkańcach otaczających mnie terenów”.
Nie ma co prawda w przepisach ograniczeń
czasowych dotyczących pozwolenia na poszukiwania jednak ze względu na dobro
pozyskanych ewentualnie zabytków urzędy starają się ten czas nam ograniczać. Z
naszej strony zalecamy jednak wnioskować o minimum rok poszukiwań. Krótszy
okres może nie mieć sensu ze względu na to, że procedura wydawania pozwoleń w
wielu urzędach jest bardzo długa i może się zdarzyć, że zbyt długo się swoim
pozwoleniem nie nacieszysz.
Warto też wiedzieć, że
jeżeli mamy dłuższą zgodę właściciela niż czas na jaki w pozwoleniu urząd wydał
zgodę, zawsze możemy później wnioskować o przedłużenie terminu pozwolenia.
Wniosek taki należy złożyć zanim nasze obecne pozwolenie wygaśnie ( nawet w
ostatnim dniu), i jest to koszt 41 zł.
Przykład wniosku o zmianę terminu- ( tutaj)
O zmianę terminu prowadzenia poszukiwań można się oczywiście starać również wtedy, gdy zgoda właściciela wygasa wraz z pozwoleniem na poszukiwania. Zanim jednak to się stanie postaraj się o nową zgodę właściciela i dołącz ją do wniosku o przedłużenie terminu prowadzenia poszukiwań w Urzędzie
PROGRAM POSZUKIWAŃ
To jest kolejny problem wynikający z zapisów rozporządzenia.
Musimy się tłumaczyć urzędowi z rzeczy oczywistych
6.
program poszukiwania zabytków określający zakres
i sposób prowadzenia poszukiwań zabytków;
Program to nasze autorskie opracowanie tego,
co zamierzamy zrealizować podczas naszych poszukiwań. Musi jednak według
przepisów zawierać takie elementy, jak zakres i sposób prowadzenia tych
poszukiwań. Zakres musi określać, gdzie szukamy -pola orne, nieużytki, czy
teren leśny (można podać przybliżoną wielkość obszaru poszukiwań), czego
szukamy? Nie wystarczy podać że zabytków, określ w przybliżeniu, co najbardziej
Cię interesuje, czy to są drobne przedmioty, monety etc. czy np. szukasz
militarki, a może czołgu? Opisz też, jakiego rodzaju są to poszukiwania,
inwazyjne, nieinwazyjne…Z reguły mając
na myśli poszukiwania dla nas jest oczywiste, że to działania inwazyjne, ale urząd może tego nie wiedzieć,
bo tak się składa, że w polskim prawie nawet na poszukiwania nieinwazyjne
trzeba mieć zgodę konserwatora zabytków. Należy też podać jakiego rodzaju
wykopy zamierzamy robić, tzn. jak szerokie dołki i jak głębokie. Jeżeli tego
nie zrobisz urząd sam Ci to ograniczy. Nie pozostawiaj tego przypadkowi. Pamiętaj
przede wszystkim, że urząd w swojej ocenie Twojego wniosku jest związany
żądaniem strony, jeżeli z jakiś powodów nie wyrazi w pełni zgody na Twoje
działania, to musi taką decyzję uzasadnić prawnie i faktycznie. Nie ułatwiajmy im sprawy. ( więcej na ten
temat w temacie MAMY PROBLEM-URZĘDY. W Twoim wniosku muszą się znaleźć takie
elementy jak sposób prowadzenia poszukiwań, czyli jakich urządzeń do tego celu
będziesz używać oraz jakimi narzędziami będziesz dokopywać się do przedmiotów,
dla odróżnienia czy to będzie sprzęt tradycyjny, czy może będziesz używał
koparki. Dobrze jest podać informację o zabezpieczeniu przedmiotów w
oddzielnych woreczkach. Sprawozdanie z poszukiwań, planigrafia, asysta archeologa
czy promesa muzeum na przyjęcie zabytków nie są wymagane przepisami. Zalecamy
jednak zrobić spis inwentarzowy znalezionych przedmiotów, zwłaszcza, że nie
wszystkie muszą się okazać zabytkami. Wtedy dobrze jest mieć na papierze, co
oddaliśmy i co nam zostało zwrócone. Dobrze jest też określić swoje
postępowanie w przypadku natrafienia na niewybuchy, szczątki ludzkie lub stanowiska
archeologiczne. Nie wszystko musi zostać przez nas wydobyte. Jesteśmy
poszukiwaczami, a nie saperami czy archeologami.
Pamiętaj! Program poszukiwań wnioskodawca musi własnoręcznie
podpisać.
Przykładowy Program poszukiwań- (tutaj)
MAPA
Zgodnie z przepisami wniosek musi także zawierać mapę z „zaznaczonym obszarem poszukiwań”, choć ten ostatni wymóg tak naprawdę został dopiero określony w wytycznych Generalnego Konserwatora Zabytków i próżno go szukać w ustawie czy rozporządzeniu. Według rozporządzenia do wniosku należy załączyć:
7.
mapę topograficzną w skali 1:10 000 lub większej
lub prezentację kartograficzną bazy danych obiektów topograficznych (BDOT10k),
o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo
geodezyjne i kartograficzne, a w odniesieniu do polskich obszarów morskich,
morską mapę nawigacyjną z zaznaczonym obszarem planowanych poszukiwań zabytków.
Wytyczne określają , że mapy topograficzne należy pobrać ze źródeł oficjalnych dopuszczających ich wykorzystanie w celach administracyjnych i są to Wojewódzkie Ośrodki Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, lub strona Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Rozporządzenie dopuszcza również załączenie prezentacji kartograficznej obiektów topograficznych BDOT10k, którą można znaleźć w Geoportalu i są to dane, które Główny Geodeta Kraju uwolnił od powszechnego użytku. Jaką mapę wybrać i w jaki sposób ją pobrać lub przygotować dowiesz się w temacie MAPY.
PODSUMOWANIE
Masz już zgody, wniosek, program, mapę i dowód opłaty administracyjnej. Dokumenty musisz podpisać i całość dostarczyć osobiście, za pomocą poczty za potwierdzeniem odbioru, lub przez platformę e-PUAP. Pamiętaj, zostawić sobie jakąś kopię dokumentów w domu. Będzie to podstawa do ewentualnej dalszej walki z urzędem. Jeśli złożyłeś wszystko zgodnie ze wskazówkami nie powinno być kłopotów. Niestety nie wszystkie urzędy działają zgodnie z przepisami i nie wszystkie lubią poszukiwaczy.
Czego się spodziewać dalej, jak powinno wyglądać pozwolenie, lub jak sobie poradzić w razie kłopotów z urzędem dowiesz się w temacie MAMY PROBLEM-URZĘDY.
Nie jesteś sam i nie bój się napisać do nas z prośbą o
pomoc.
Komentarze
Prześlij komentarz